پروژه تامین، نصب و راه اندازی سیستم اندازه گیری ارتعاشات ۷ کولینگ تاور واحد احیا فولاد خوزستان
- پیشنهاد فنی برای مونیتورینگ آنلاین ارتعاشی فولاد خوزستان
در این پروژه کارشناسان فولاد خوزستان، خواستار راه حل فنی در خصوص مانیتورینگ آنلاین ارتعاشی تجهیزات دوار خود شده اند. این تجهیزات شامل 7 دستگاه کولینگ تاور می باشد، کولینگ تاورهای مذکور از سه بخش موتور، گیربکس و فن تشکیل شده است.
مطابق مذاکرات انجام شده با کارفرما، اختصاص یک سیستم به کولینگ تاورهای مذکور به نحوی که امکان داده برداری توسط دستگاه پرتابل اندازه گیری ارتعاش از خروجی های بافر شده این سیستم فراهم شود، مد نظر قرار گرفته است. لذا شرکت خدمات مهندسی جنوب پیشنهاد خود را که استفاده از یک BNCconnectionBox می باشد، به کارشناسان فنی آن مجموعه ارائه می نماید.
در بخش اول، نوع و نحوه سنسورگذاری بر روی فن های کولینگ تاور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در ادامه، پیشنهاد به صورت مجزا به همراه نحوه مانیتورینگ و شکل شماتیک شرح داده می شوند.
- نوع و نحوه سنسورگذاری
همانطور که در بخش قبل گفته شد، کولینگ تاورهای فولاد خوزستان از سه بخش موتور، گیربکس و فن تشکیل شده است. نوع سنسورهای پیشنهادی درهر پروژه با توجه به نوع بیرینگ های موجود (غلتشی) و همچنین شرایط دمایی عملکرد ماشین و محیط تعیین می گردد. لذا باتوجه به عوامل مذکور و طبق استاندارد API670، سنسورهایی که در این پروژه جهت مانیتورینگ تجهیزات دوار مورد استفاده قرار میگیرند، از نوع شتاب سنج خواهند بود. مدل سنسورهای شتاب سنج از نوع AC102 ساخت شرکت CTC آمریکا در نظر گرفته شده است، که مشخصات آن به پیوست این پروپزال ارائه می گردد. نحوه قرار گیری سنسورهای شتاب سنج در بخش های مختلف یکی از کولینگ فن ها به شرح زیر می باشد:
- یک عدد سنسور شتاب سنج در راستای شعاعی و در جهت افقی بر روی بیرینگ سرابتدایی گیربکس
- یک عدد سنسور شتاب سنج در راستای شعاعی و در جهت عمودی بر روی بیرینگ سرابتدایی گیربکس
- یک عدد سنسور شتاب سنج در راستای شعاعی و در جهت افقی بر روی بیرینگ سرانتهایی گیربکس
- یک عدد سنسور شتاب سنج در راستای شعاعی و در جهت عمودی بر روی بیرینگ موتور
با عنایت به آنچه که در بالا گفته شد، در مجموع جهت مانیتورینگ آنلاین ارتعاشی کلیه نقاط مذکور بر روی یکی از کولینگ تاور ها به 4 عدد سنسور نیاز خواهد بود. بنابراین با توجه به تعداد کولینگ تاور ها (7 دستگاه)، 28 عدد سنسور شتاب سنج AC102 در این پروژه مورد نیاز می باشد.
لازم به ذکر است جهت نصب سنسورهای شتاب سنج (افقی یا عمودی)، با توجه به شرایط نرمال عملکرد ماشین تعیین خواهد گردید. بدین صورت که سنسورها در جهتی نصب خواهند شد که آن جهت در عملکرد بدون عیب ماشین از ارتعاشات بالاتری برخوردار باشد.
نحوه نصب سنسورهای شتاب سنج AC102 بر روی قسمت های مختلف ماشین استفاده از Stud خواهد بود ، بدین ترتیب که Stud طی عملیات سوراخکاری به اندازه 3 میلی متر بر روی محفظه بیرینگ قرار خواهد گرفت و در نهایت سنسورهای شتاب سنج بر روی Stud پیچ خواهند شد.
پیشنهاد استفاده از BNC Connection Box
در این پیشنهاد فنی، اختصاص باکسی با خروجی های BNC buffer بررسی می گردد. خروجی سنسورهای شتاب سنج نصب شده برروی قسمت های مختلف کولینگ تاورها پس از عبور از مسیرهای مشخص شده، به BNC Connection Box انتقال می یابد. این انتقال دیتا هیچگونه تغییراتی درسیگنال اصلی ایجاد نمی نماید.
نحوه طراحی این باکس ها بگونه ایست که دارای 8 خروجی BNC میباشد. که این کانکشن باکس ها در پایین کولینگ تاور نصب خواهند. بنابراین با توجه به تعداد کولینگ تاورهای آن مجموعه (7 دستگاه) به 7 عدد BNC Connection Box نیاز می باشد.
بدین ترتیب بواسطه قرارگیری این باکس، تیم CM قادر خواهد بود تا با اتصال دستگاه پرتابل به خروجی بافر شده متناظر با هر سنسور به دیتای مربوطه دسترسی یابد.
شکل شماتیک مانیتورینگ ارتعاشی 7 دستگاه کولینگ تاور:
خیلی ممنون از توضیحات.
بسیار مفید بود